stå på händer?

Jag har fått ett meddelande från en tjej som, precis som jag, har hypermobilitetssyndrom.
Dvs, är extremt överrörlig i lederna. Jag har även töjbar hud och får lätt blåmärken.
Nåväl, hon hade lite frågor och funderingar för hon hade nyss fått diagnosen.
Och som alltid när man får en diagnos kommer ju oftast frågor och funderingar när man kommer hem!

När min handledskirurg sa åt mig att jag absolut inte skulle bli massör och/eller instruktör på heltid höll jag på att falla ihop av panik.
Där satt jag i hans rum, en månad efter att ha blivit uttagen till att bli cirkelgymsledare på Friskis&Svettis, i min värld formades redan min framtid.
– utbildas av Friskis&svettis
– leda pass
– bli massör
– jobba som massör på deltid
– starta eget företag deltid massör/deltid friskvård, FaR

KRASCH, BANG, BOOOOM….

det var bara att tänka om.
Visst skulle jag få leda pass på Friskis, eftersom det bara handlar om nån timma i veckan, o visst får jag träna OM jag har handledsskydd på mig.
massera? ALDRIG MER.
Har jag gjort det?
japp!
Det har straffat sig.

Den här tjejen som mailade mig berättade att hon aldrig hade förstått att hon var överrörlig, för henne är det ju ”normalt” att kunna röra sig så som hon gör.
Jag förstår henne för när jag har mina pass får jag tänka mig för hur jag instruera.
”var är ett naturligt stoppläge?”
”hur är ett naturligt rörelsemönster?”

Annars skulle jag nog knäcka både armar o ryggar på alla mina motionärer.
Hon undrade också vad ”ytterläge” var och hur hon undviker det, hon förstod inte när sjukgymnasten förklarade.. jag förstår henne.
För när vi som är överrrörliga hamnar i ytterlägen spänner och stramar det inte som det gör för många andra.

Det finns några saker som jag INTE FÅR göra (förutom massagen).
– stå på händer.
– Träna capoeira
– stå i brygga (dumt på så många sätt)
– bli gymnast
– träna brottning
– boxas
– bowla

Är det något av ovanstående som jag måste göra för att överleva??
Det finns en massa saker som jag KAN och FÅR göra 😀
njuta av livet t ex!


Lämna en kommentar